Solinfo

Solljus eller D vitaminSunlight – eller båda?

Svaret är enkelt – solljus – menar de amerikanska forskarna Marc B Sorensen Ed.D, William B Grant PhD och Michael Hollick Ph D, MD. Många säger att ”ät D-vitamin i tablettform så får du alla fördelar men slipper risken med solljus. Inget kan vara mer fel anser de tre forskarna och pekar på alla de hälsofördelar solljus har. De menar att skrämselpropagandan kring solljus är missriktad och till och med farlig.

Viktiga hormoner som serotonin, endorfin, vitamin D, dopamin, oxygen (som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar) och BDNF (ett signalprotein) som är viktigt för det centrala nervsystemet är alla beroende av solljus för att bildas. or vitamin D?

Det är rekommenderat, särskilt under den mörka delen av året, att regelbundet mäta sin D-vitaminnivå i blodet. D-vitamin har både positiv hälsopåverkan men är även en markör för att man fått för lite solljus.
Under den mörka delen av året kan man kompensera solljuset med att sola i solarium. Solarium är inte bara en bra källa till D-vitamin men även för oxygen och ljuset påverkar oss mentalt positivt och minskar vinterdepressioner.

Följ de solråd som finns på solstudion och som i allt annat, var ansvarsfull och överdriv inte ditt solande.
Källa: http://sunlightinstitute.org/ och boken “Embrace the Sun” av Sorenson and Grant: